Tuesday, August 24, 2010

Para Peminang Bidadari



Membaca tajuknya sahaja sudah membayangkan isi buku ini. 10 kisah mujahidin temporary yang mempertaruhkan jiwa dan tubuh mereka untuk islam. Dzokhar Musayevich Dudayev, Ibnul Khattab, Andallah Syamil salmanovich Basayev, Hassan Al-Banna, Sayid Qutb, Abdullah Yusuf Azzam, Yahya Ayyash, Ahmad ayssin, Abdul Aziz Rantisi dan  Khalid Ahmad Sawki Islambouli. Menelusuri jalan hidup mereka menghembuskan semacam rasa kagum yang tak terungkap pada besar dan agungnya cinta mereka pada Khalik. Cinta itu tidak terhenti hanya pada pemikiran dan khayalan mereka sahaja, langsung diterjemahkan pada perbuatan dan pengorbanan mereka. Mereka tidak mati bahkan mereka hidup di Taman-taman indah yang abadi bersama para bidadari syurga. Merekalah pelamar bidadari-bidadari syurga semenjak mereka melaungkan jihad tertinggi di jalan Allah. 
Jalan yang mereka tempuh bukan untuk sang pengecut yang berseronok dengan segala macam nikmat malah jalan itu, jalan yang menjadi ejekan para penyembah taghut sebagai jalan untuk membunuh diri dan jalan untuk sang bodoh yang ditindas oleh agamanya. Betapa bersih dan jauh mereka dari kotoran dan hinanya dunia yang menipu hingga nyawa mereka juga diputuskan untuk tidak kerana dunia. Mereka maut ketika sedang berjihad dengan sebuah keyakinan yang mantap. Diletupkan, ditembak dan diracuni, sebuah cara kematian yang digeruni oleh sang pengecut namun menjadi matlmat bagi mereka yang berjiwa singa . 
Sungguh cinta Allah telah memenuhi jiwa mereka, bauan syurga sudah mula terhidu dan lambaian bidadari sedang bersemarak di syurga. Membaca buku ini juga membuatkan diri mula membandingkan dengan mereka. Betapa jauh dri ini dari peribadi mereka. Benar, mereka bukan para nabi, bukan para wali dan bukan para ulama’, namun mereka menyambung nadi perjuangan RAsulullah SAW, di sisi Allah siapa tahu kedudukan mereka bagaimana. Zaman penuh fitnah ini, muslim begitu ramai, termasuklah di Malaysia. Namun apa yang dapat disimpulkan, setiap ummah diuji dengan ujian yang berlainan sesuai pada tahap keimanan dan kemampuan. 
Allahualam

2 comments:

  1. salam, where is the book now? huhu

    ReplyDelete
  2. salam..ada dengan khursyid la..dia tak bace lagi time ku bace 2..kuku

    ReplyDelete

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He