Friday, September 17, 2010

Impian yang membunuh


"Assalamualaykum sahabatku, apa khabar?" Seorang akhowat yang ku kenal rapat menegurku. Dengan tersenyum aku membalas sapaannya.

"Waalaykumsalam warahmatullah, khabar baik sahabatku. Kamu bagaimana pula"

"Saya seperti inilah, seperti yang kamu lihat, masih membujang lagi. Kamu pula bila nak bernikah?"
 
Eh, baharu dialog ke dua, dah keluar topik kahwin. Aduh! Memang usia ini, usia kahwin kah? Aku mengeluh sendirian. Benar, pernikahan adalah suatu yang indah dan diberkati, terlalu banyak pahala di situ, cukup hanya memandang wajahnya, memuji dia, mengingati dia, semuanya berpahala, selagi tidak melanggar syarak. 

Semua berpahala dan kita tidak sendirian dalam menjalani kehidupan, di samping ketenangan jiwa dan perasaan. Mashaallah terlalu banyak. Jadi apa tunggu lagi? Cepatlah bernikah! Eh tunggu dulu, anda pastikah ajal anda tidak akan menjemput sebelum anda berkahwin dan beranak pinak? Sekali lagi, anda pastikah? Nota ini ditulis buat diriku, supaya berhenti menganyam angan-angan dan impian yang menelan cita-cita dan azam yang kuat untuk agama. 

Persiapkanlah diri menghadapi ajal yang akan datang bila-bila masa. Tarbiyahlah diri menjadi muslim terbaik, pertingkatkan diri. Jangan lupa usaha dakwah , fikirkan strateginya. Jangn terleka dibuai mimpi dan angan-angan. hidup terlalu singkat untuk di sia-siakan. Dalam masa yang sama berusaha mencari pasangan anda berlandaskan syarak dan persiapkan diri menjadi isteri solehah dan suami soleh agar jika dalam usahamu itu kau dijemput malaikat maut, tiada penyesalan yang diusung bersama. 

Janganlah kerisaun anda tentang jodoh menyebabkan anda terkejar-kejar dunia dan melupakan akhirat. Jangan biarkan impian anda membunuh kesungguhan anda dalam membina mahligai di syurga. Ingat, jodoh itu janji Allah, setiap dari kita punya jodoh masing-masing jika tak menyatu di dunia, di akhirat pasti bertemu.  Yakinlah! Buanglah keluh kesah yang bersarang di jiwamu. Allah selalu ada untukmu.

Allahualam.

3 comments:

  1. Assalamualaikum dik

    entry yg ckup berkesan dik..alhamdulillah..beri kesedaran pada akak jugak..
    thanks dik,sedarkan akak dr lena yg panjang... :)

    ReplyDelete
  2. waalaykumsalam warahmatullah akak..

    Same2 kak, peringatan untuk bersama. Moga kita terus berusaha memperbaiki diri :)

    ReplyDelete

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He