Tuesday, September 29, 2009

Filem bukan sekadar filem


Menonton drama atau filem jenis penyiasatan memang menjadi pilihan saya sejak kecil lagi kerana ia banyak memberi maklumat selain menggerakkan otak saya untuk turut berfikir apabila sesuatu kes itu cuba diselesaikan oleh penyiasat. Kaedah yang digunakan dalam penyiasatan banyak memberi info kepada orang awam seperti saya. Drama dan filem jenis ini bagi saya adalah seperti serampang dua mata kerana selain menyalurkan maklumat mengenai kaedah terkini yang digunakan dalam masa yg sama mereka mempamerkan kehebatan teknologi sesebuah Negara kepada orang ramai.

Ya, memang mereka berjaya kerana apabila selesai menonton pasti penonton akan mengulas kecanggihan kaedah yang digunapakai dalam menyelesaikan sesuatu penyiasatan sekaligus menimbulkan rasa kagum penonton kepada sesebuah Negara.

Ini menunjukkan bahawa filem dan drama sangat memainkan peranan penting dalam menyalurkan maklumat dan mendidik masyarakat. Tempang industri filem, rongaklah sesebuah masyarakat kerana masyarakat sekarang banyak bergurukan televisyen sama ada dalam pergaulan, pakaian dan pemikiran terutama generasi muda pelapis negara.

Cubalah anda lihat sekeliling, berapa kerat manusia yang menadah ilmu di Masjid berbanding yang mencedok budaya di panggung wayang? Anak-anak muda lebih berahi menghadap televisyen berbanding beriktikaf di masjid. Kerana itu,lebih ramai pengarah muslim yang kreatif patut dilahirkan. Atau mungkin, para cerdik pandai patut turun padang dengan mencurahkan ilmu mereka melalui filem dan drama. Hal ini tidak mustahil jika kerajaan bersungguh-sungguh mahu mendidik masyarakat kerana kerajaan boleh memperuntukkan sejumlah dana untuk tujuan itu.


Mungkin sukar pada peringkat awalnya untuk mengajak masyarakat menonton filem yang mendidik kerana mereka lebih gemar yang berbentuk hiburan yang melekakan. Di sini saya nampak peranan ibu dan bapa dalam membentuk budaya di rumah. Jika anak-anak begitu suka menonton filem,cuba tukarkan dan pilih filem yang berunsur pendidikan dan maklumat moga kegemaran itu dapat memberi manfaat kepada anak-anak.



Sungguh, Malaysia ketandusan filem yang memberi maklumat yang sihat dan berguna, banyak yang dihidangkan hanyalah realiti kebobrokan masyarakat yang bagi saya tidak perlu di ulang tayang dalam filem,kerana ia adalah realiti yang kita dapat tonton secara 'life' dalam masyarakat kita. Malah bagi saya filem yg sebegini banyak mendidik anak-anak kecil yang belum memahami realiti dalam masyarakat untuk mengikut perbuatan tidak senonoh yang diajar dalam filem itu. Golongan permata harapan negara inilah yang bakal terkena tempias kecelaruan karakter akibat bergurukan filem realiti itu.

Dikhuatiri mereka akan meneruskan budaya itu sepanjang perjalanan mereka menuju kedewasaan. Cuba bayangkan bagaimana mereka memimpin negara suatu ketika nanti? Maka selamanyalah budaya ini akan hidup dalam Negara kita apabila filem tidak pernah berhenti mendidik masyarakat menjiwai watak yang menyimpang dari islam dan jauh dari Allah.

Tanyalah pada diri, apa peranan kita pula?

3 comments:

  1. salam..
    hope u continue ur good work..
    hope everyone of us sedar.
    sedar akan kebendulan terhadap agama sendiri.
    semoga usaha anda diberkati illahi dan dapat menyedarkan sekalian umat manusia yg beragama islam yang semakin hari lumpuh dek arus zaman..tp itula manusia mudah tersangkut,tergoda,terjatuh dek kerna kurang nya didikan iman di dada.
    semoga kita sesama insaf akan kesilapan yg lalu..

    ReplyDelete

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He