Wednesday, November 12, 2014

Minyak ikan memelihara kesihatan otak


Assalamualaykum & salam sejahtera.

Pagi ni saya sengaja buat sedikit search di internet berkenaan manfaat minyak ikan untuk kesihatan otak kita. Subhanallah ternyata minyak ikan sangat penting untuk otak kita berfungsi dengan sihat dan cergas. Segala puji bagi Allah yang menciptakan sumber minyak ikan buat manfaat kita. Saya nak berkongsi maklumat yang saya perolehi hasil pencarian saya di : http://www.naturalnews.com/016353_omega-3_fatty_acids_mental_health.html



Omega 3 dan Kesihatan Otak

Omega 3 yang dikenali sebagai docosahexaenoic acid (DHA) adalah bahan penting untuk fungsi otak yang optimum. Asid lemak DHA dijumpai dalam kepekatan yang tinggi di dalam otak, ia memainkan peranan penting dalam fungsi membran sel otak yang penting untuk transmisi isyarat otak. Pengambilan DHA akan meningkatkan komunikasi sel otak dan kekurangannya boleh menyebabkan masalah komunikasi di dalam otak. 


"Sama seperti mesin, otak anda memerlukan minyak - dalam bentuk asid lemak omega-3 dan omega-6 untuk berjalan lancar. Malangnya, diet kebiasaannya tidak  mengandungi keseimbangan yang tepat dari asid lemak ini. Jika anda makan makanan moden yang khas, anda mungkin mendapat banyak omega-6. Tetapi minyak omega-3, yang sama pentingnya sering terabai. "

-Meja Editor daripada FC & A Penerbitan Perubatan menulis dalam The Folk Remedy Encyclopedia

. "Satu kajian mendapati bahawa penambahan DHA membantu menurunkan bilangan kesilapan memori rujukan dan kesalahan memori kerja pada tikus jantan tua dan pada tikus muda," tulis Gary Nol dalam Power Aging


"Untuk fungsi otak yang optimum, saya menyarankan anda makan ikan sekurang-kurangnya dua atau tiga kali seminggu. Jika diet anda tidak cukup asid lemak omega-3  atau ikan yang cukup, anda boleh mempertimbangkan untuk mengambil makanan tambahan minyak ikan atau minyak flaxseed, "tulis Dr. Sahelia.



Omega 3 Membantu Gangguan Mental dan Emosi

Kekurangan Omega-3  pada orang dewasa telah dikaitkan dengan pelbagai gangguan mental dan emosi. Bahkan, "Sesetengah doktor fikir jumlah wabak penyakit mental dalam masyarakat moden boleh dikesan kembali kepada ketidakseimbangan omega dalam bekalan makanan," menurut Makan dan Sihat, oleh Editor daripada FC & A Medical Publishing. 

Tahap yang rendah DHA telah dikaitkan dengan kehilangan ingatan, kemurungan, gangguan bipolar, gangguan defisit perhatian, skizofrenia, autisme dan kesukaran pembelajaran umum atau suasana hati yang buruk. 

"Jika anda tidak memberi makan membran sel otak yang cukup dari jenis lemak yang betul, mesej yang boleh menjadi pendek-hubung dan kacau. Yang mungkin bermakna gangguan dalam perasaan, tumpuan, ingatan, perhatian, dan tingkah laku, "tulis pengarang Penyembuhan ajaib Jean Carper. Kemurungan khususnya telah sering dikaitkan dengan tahap rendah DHA, kerana asid lemak omega-3 membantu mengawal mood dengan meningkatkan tahap serotonin, hormon yang melegakan kemurungan. 


Omega-3 sama pentingnya untuk warga tua sebagaimana ia penting untuk bayi, kerana kekurangan Omega-3 boleh menjadi faktor yang menyumbang kepada strok dan penyakit Alzheimer. Menurut Eat and Heal, salah satu kemungkinan punca penyakit Alzheimer adalah beta-amiloid plak, atau rumpun protein, yang berkumpul dalam otak mangsa, dan "pakar percaya beta-amyloid mungkin berkaitan dengan keradangan saluran darah otak. "

Oleh kerana asid lemak omega-3  dapat mengurangkan keradangan, mereka juga boleh menjadi kunci penting dalam memerangi penyakit degeneratif menakutkan, seperti yang telah dicadangkan oleh penyelidikan di Jepun. "Kajian Jepun telah menunjukkan bahawa tambahan DHA menajamkan ingatan pada pesakit demensia dan kemurungan dan memperbaiki tingkah laku dan ucapan pada mereka dengan penyakit Alzheimer," tulis Dr. Julian Whitaker dalam The Memory Solution.

Omega-3 asid lemak juga membantu dalam fungsi ingatan rutin individu tanpa Alzheimer. "Satu kajian mendapati bahawa suplemen DHA membantu menurunkan bilangan kesilapan memori rujukan dan kesalahan memori kerja pada tikus jantan tua dan pada tikus muda," tulis Gary Nol dalam Power Aging

Adakah kita memperolehi cukup Omega 3?


Bagi orang yang tidak suka ikan, asid lemak omega-3 juga boleh didapati di dalam bentuk tumbuhan, seperti biji rami dan kenari, tetapi ia tidak begitu kuat kerana Ikan masih sumber terbaik omega-3, dan jika diet anda kurang asid lemak anda mungkin memerlukan suplemen. 


Jadi, jika anda bukan penggemar ikan, sudah tiba masanya untuk bertindak. Tambahan pula dengan pencemaran yang berleluasa di dalam laut, ikan kadang-kadang boleh membawa toksin bersama dan proses memasak ikan juga berkemungkinan untuk menghilangkan khasiat ikan kepada kita. Shaklee dengan penuh dedikasi membuat penyelidikan untuk menghasilkan minyak ikan terunggul yang boleh membantu kita melengkapkan keperluan tubuh terhadap Omega 3. 

Dapatkan minyak ikan terbaik dari Shaklee melalui saya. Hubungi saya pada bila-bila masa :


FB: AzZahra Evergreen
THANK YOU! 




No comments:

Post a Comment

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He