Saturday, November 8, 2014

Sindrom Terowong Karpal Semasa Mengandung


Assalamualaykum & salam sejahtera.

Ini kisah saya sendiri yang alami masa mengandungkan anak sulung. Beberapa jari saya (macam dalam gambar) jadi kebas dan sakit masa hujung kehamilan. So, saya pun buat sikit pencarian tentang masalah saya ni di internet dan terjawab semua persoalan saya. Saya kongsikan sikit hasil carian saya dengan anda semua:

APAKAH ITU SINDROM TEROWONG KARPAL?

Carpal Tunnel Syndrome atau dalam bahasa Malaysia nya, Sindrom Terowong Karpal berlaku bila urat saraf median yang membekalkan deria rasa pada tangan dan jari tersepit di laluan tersebut. Biasanya ia berlaku kepada wanita lingkungan umur 30-60 tahun.

PUNCA TERJADI SINDROM TEROWONG KARPAL?

Sindrom terowong karpal terbentuk bila tisu dan tendon di terowong karpal membengkak dan menyebabkan terowong sekitarnya mengecil. Penyebab utamanya masih belum diketahui.

SIMPTOM

Individu yang mengalami sindrom ini akan merasa kebas, sakit dan semut-semut pada hujung jari, pergelangan dan lengan tangan. Simptom ini akan semakin ketara pada waktu malam, apabila melakukan aktiviti tertentu pada suhu sejuk.

SIAPA YANG BERISIKO?

Pesakit kencing manis
Obesiti
Wanita hamil
Hipotiroid
Sering melakukan kerja berat

RAWATAN

Biasanya sindrom ini boleh hilang sendiri, tapi pada yang berlanjutan (macam saya) ada yang kena buat pembedahan.

Jadi ceritanya begini, Omega guard adalah antara supplement yang saya ambil semasa kehamilan sampai dah bersalin, dan sikit-sikit alhamdulillah sindrom terowong karpal ni dah pulih dan sekarang tak pernah dah jadi. Omega guard ada Omega 3 yang anti-inflamasi,  yang mengurangkan tekanan kepada urat saraf tu. Sangat bersyukur sebab selain sindrom ni, sakit lutut saya pun hilang (bila mengandung, berat kita berlebihan nak tanggung sb tu sakit lutut juga).



So, ibu-ibu yang alami macam saya, jangan berlengah, jangan biar lama-lama, amalkan minyak ikan ni, yang sangatt banyak manfaatnya. Para suami apa salahnya hadiahkan buat para isteri anda, mereka kan dah banyak berkorban untuk keluarga? ;)

Hubungi saya untuk pertanyaan lanjut:


THANK YOU!





2 comments:

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He