Friday, April 10, 2015

Mengelakkan Endometriosis daripada berulang?




Dari meja pakar sakit puan, ambil masa 2 minit baca:

"Pesakit2 yang ditimpa endometriosis sering mengalami kelemahan dalam sistem pertahanan badan (low immunity) . Situasi ini munkin sudah bermula sejak umor remaja dan kanak2 apabila pemakanan mereka hanya tertumpu kepada nasi dan lauk sahaja atau terlalu banyak makanan segera tanpa makan buah2an dan sayur2an.

Situasi ini menjadi lebih buruk apabila gadis2 yang sudah mengalami masalah senggugut pergi belajar dipusat2 pengajian tinggi. Disamping masalah tidak seimbang zat dan mutu pemakanan ditambah pula faktor stress dan tekanan mental, fizikal dan emosi. Stress melemahkan lagi immunity seseorang dan ini bolih mencetuskan endometriosis." - Dr Hamid Irshat

So, jangan terkejut kalau kita makan jamu itu ini untuk kesihatan rahim tapi masih terkena endometriosis, sebab kuncinya di sini adalah pemakanan yang baik dan sistem imun yang kuat. Sejauh mana kita pasti dengan pola pemakanan seharian kita? Ayam dan daging yang kita makan adakah membekalkan zat atau memberi kesan yang lain kerana sudah disuntik dengan hormon, antibiotik atau malah vaksin? Setiap hari badan kita diserang radikal bebas. Radikal bebas boleh dilawan dengan anti-oksidan.




Tubuh kita tidak menghasilkan antioksidan, ia diperolehi daripada sumber makanan. Antioksiddan dapat diperolehi daripada Vitamin C, Vitamin E dan Beta carotin.  Kerana itu sangat dicadangkan untuk kita mengamalkan makanan tambahan yang boleh meningkatkan imun dan melengkapkan nutrisi diperlukan badan untuk melawan penyakit. Supplemen bukan diambil selepas kita sakit tapi sebelum kita sakit sebagai langkah pencegahan. Antara supplement tinggi antioksidan dan bersifat anti kanser yang ditawarkan Shaklee adalah Vivix (click untuk baca selanjutnya),  Carotomax (vitamin A), vitamin C, vitamin E dan GLA complex (click untuk baca lanjut).


Selain mengambil antioksidan, pemakanan juga mesti dijaga. Penyakit berpunca daripada makanan yang masuk ke dalam tubuh kita. Check senarai makanan yang perlu dielak di sini (click untuk baca lanjut)
Shaklee yang berpengalaman 50 tahun membekalkan supplement berasaskan bahan alami (bukan sintetik) kepada pengguna dah ternyata sangat membantu. Jom cegah endometrisis daripada berulang, bagi yang belum terkena mulakan pengamalan antioksidan yang tinggi dan pemakanan yang sihat, inshaallah ini ikhtiar kita. Menjaga kesihatan itu satu AMANAH.

Your Truly SID

No comments:

Post a Comment

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He