Tuesday, July 15, 2014

Tips bersenam di rumah




Assalamualaykum dan salam sejahtera!

Bagi sesetengah orang kurus bermaksud sihat, kurus bermaksud cantik, kurus bermaksud menarik. Memang tak dinafikan ramai yang obses nak kurus, terutamanya kaum wanita. Lebih-lebih lagi bila sering disajikan gambar-gambar artis yang berbadan cantik hampir setiap hari. Ramai yang pilih cara mudah, beli ubat kurus, beli online tanpa selidik bahan di dalamnya demi nak kurus bahaya tak fikir lagi. Cuba berhenti sebentar dan tanya pada diri. Nak kurus sebab nak tarik perhatian atau nak SIHAT?

 Kurus tak semestinya sihat. Kurus dengan ubat kurus secara mendadak kemudian bila berhenti, berat naik pun mendadak semula, malah mungkin memudaratkan buah pinggang! Ubah cara fikir kita, stop being too THIN, just keep FIT! How? Selain mengambil nutrisi yang selamat, click sini : http://www.mamavitalicious.com/2014/01/happy-hour.html untuk bantu buang lemak dengan lebih efisien dan pemakanan yang seimbang, kita juga mesti sentiasa aktif dan melakukan senaman. Boleh rujuk entry ini : http://www.mamavitalicious.com/2014/07/tips-turunkan-berat-badan-secara.html dan ini http://www.mamavitalicious.com/2014/07/kalori-dalam-makanan.html untuk tips makanan kalau nak kurus. Bagaimana nak mulakan senaman atau work out di rumah?

1. Set target. Berapa berat yang kita mahu. Kenapa kita nak kurus? Tulis, tulis!

2. Tanam azam nak kurus, set satu masa untuk bersenam setiap hari, hanya di rumah.

3. Buang jauh-jauh segala alasan, TAK CUKUP MASA, PENAT, TAK BOLEH. No no no, kata nak kurus kan? NO PAIN NO GAIN!

4. Catat berat anda sekarang.

5. Jangan mendadak memaksa tubuh anda untuk bersenam dengan lama.Mulakan dengan 10 minit, rehat 5 minit dan sambung lagi 10 minit. Dah seminggu, boleh lamakan sikit masa mengikut kemampuan anda.

6. Ambil suplement pembakar lemak (Lecithin atau Omega Guard) sebelum memulakan aktiviti work out. Antara work out yang boleh dilakukan di rumah:

Antar senaman atau work out yang boleh dilakukan di rumah oleh sesiapa sahaja

Banyak video di Youtube yang boleh dirujuk untuk mulakan work out ni. Saya senaraikan beberapa, sila click pada tulisan:




6. Kalau tak sempat work out, banyakkan aktiviti fizikal, kemas rumah atau stor, naik turun tangga, basuh kereta, membersihkan laman rumah, pendek kata aktiviti yang mengeluarkan peluh.

7. Mesti konsisten work out dan sentiasa bermotivasi. Ingat setiap peluh kita, adakah pembakaran LEMAK kita. Semakin berpeluh, semakin bagus! :)

7. Ambil minuman protein anda selepas bersenam (ESP atau Chinck Shake Mix) untuk membantu mengekalkan otot, menghalang kulit daripada mengelebeh bila dah kurus.

8. Timbang berat anda semula selepas sebulan! :)

SELAMAT SIHAT DAN KURUS!


Hubungi saya untuk informasi dan tips:

0139944328

No comments:

Post a Comment

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He