Sunday, July 13, 2014

Tips turunkan berat badan secara semulajadi


Assalamualaykum dan salam sejahtera!

Kegemukan bukan hanya melibatkan persepsi sahaja, jauh daripada itu, ia melibatkan kesihatan, kesuburan dan keaktifan seseorang. Banyak faktor yang mempengaruhi kegemukan dan faktor yang paling utama adalah gaya hidup merangkumi makanan yang kita ambil, nutrisi yang kita perolehi, waktu tidur dan aktiviti harian kita yang melibatkan fizikal. Penyakit-penyakit yang disebabkan kegemukan juga sangat banyak untuk disenaraikan. Antaranya adalah sakit jantung, darah tinggi, PCOS, masalah kesuburan, sendi dan lain-lain. 




Antara tips untuk menurunkan berat badan supaya dapat kurangkan risiko penyakit-penyakit bahaya yang disenaraikan adalah:


1. Mulakan dengan niat yang betul, tulis dan set target. Tuliskan apa yang kita perlu buat dan ubah untuk jadi lebih sihat. Sertai kumpulan-kumpulan sokongan di facebook atau mana-mana laman sosial untuk sentiasa mendapat motivasi.


2. Makan dengan perlahan, ambil masa sehingga 20 minit, kunyah makanan sehingga lumat.


3. Tidur yang cukup atau lebihkan sejam kerana kurang tidur boleh meningkatkan selera makan dan keinginan untuk makan makanan sampingan

4. Lebihkan makan sayur dan buah. Hidangkan 3 jenis sayuran untuk makan malam. Kurangkan penggunaan minyak. Sayur dan buah mengandungi fiber, vitamin dan antioksidan serta kurang nilai kalori. Mulakan makan buah diikuti sup sayur. Buat sendiri stok ayan atau ikan bilis untuk sup. Jangan guna perasa.


5. Jauhkan makan bergula dan yang dibuat dari tepong gandum. Makan 'whole grain' wheat. oat, barley dan brown rice.

6. Jauhkan fast foods, kentang goreng, deep fried chicken, burger, hot dog, nuggets.

7. Jauhkan semua jenis minuman soda, fizzy drink, soft drink dan juice dalam botol atau dalam kotak kerana terlalu banyak mengandungi  gula dan manisan.

8. Minum Teh hijau, ia mempunyai banyak khasiat kerana kandungan catechins dalam teh.

9. Masak sendiri di rumah sekurang-kurangnya 5 kali dalam seminggu. 

10. Amalkan 'berhenti rehat seketika waktu tengah makan' . Masa itu ia akan berasa kenyang.

11. Gunakan pinggan kecil (10') menggantikan pinggan besar (12') untuk mengurangkan muatan makanan yang diambil.

12. Bila makan direstoran, kongsi hidangan, order saiz makanan untuk kanak-kanak, bungkus tapau separuh hidangan sebelum mula makan.

13. Bila rasa lapar dan mengeletar atau 'craving' makan segenggam campuran kacang almond, gajus dan peanuts dan minum air mineral. Orang gemok sering ketagih atau 'craving' makanan yang manis. Makan buah-buahan atau kacang-kacang waktu ketagih jauhkan segala makanan manis dan karbohaidret.

14. Bersenam selama 30 minit sehari dengan berjalan kaki sejauh 2 - 3 km, atau cabut rumput rumpai dihalaman rumah, bersihkan kereta atau kemas rumah pendek kata, aktiviti yang mengeluarkan peluh.


Selain tips ini, kita juga mempunyai alternatif tambahan untuk membantu proses menurunkan berat badan secara optimum. Shaklee menawarkan shape up programme yang terdiri daripada Lecithin, Herblax, Chinch Shake Mix dan Chinch Energy Tea Mix.




Baca lebih lanjut mengenai Shaklee Shape up Programme di sini: http://www.mamavitalicious.com/2014/01/happy-hour.html

Click untuk dapatkan set ini:


Atau hubungi saya untuk mendapat harga terbaik dan konsultasi percuma:

Puan Zahra
0139944328

No comments:

Post a Comment

We are not just selling a product, we are promoting a healthier lifestyle :)

Our Long Journey

Daisypath Anniversary tickers

ShareThis

Need He